Tour de BroniesNL - Autotoertocht 17 oktober 2020

Steam_Loco

Well-Known Member
Staff member
Orga
Admin
Fillies and Gentlecolts!

De toertocht gaat door! Lees onderaan meer over de extra maatregelen die we nemen om het voor jullie mogelijk te maken. :)

Bijzondere tijden vragen om bijzondere meets. Daarom gaan we iets nieuws doen met BroniesNL: een auto-toertocht! Tijdens de tocht zijn er diverse stopplaatsen waar bijzondere dingen te zien zijn en je wordt ook uitgedaagd met vragen en foto-zoekers. Dus genoeg vermaak!

Wat gaan we doen?
We verzamelen op zaterdag 17 oktober om 11:00 uur bij parkeerplaats P&R Parallelweg West in Culemborg. Dit is direct naast het station van Culemborg, zodat ook mensen die met het OV komen mee kunnen doen. Je hebt dus niet per sé zelf een auto nodig om mee toe doen.

Vanaf 11:30 uur vertrekken we met 5 minuutjes tussen ieder team, zodat we niet direct achter elkaar rijden en het zoeken van de juiste route een beetje uitdagend is.

Tijdens de rit is er veel te zien. We komen langs een paar kastelen, oude stadjes, enkele bijzondere waterwerken en diverse forten en andere bouwwerken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Op 6 van deze plaatsen zullen we stops houden om de bouwwerken te bekijken. We rijden zoveel mogelijk over mooie landelijke wegen, dus zo weinig mogelijk over de snelweg (een klein stukje is helaas noodzakelijk).

Ieder team krijgt een lijst mee met route-instructies en tussen deze instructies staan vragen om tijdens het volgen van de route te beantwoorden. Ook is er een lijst met foto’s. Op elk van de 6 stopplaatsen is een aantal foto’s genomen en het is aan de teams om uit te zoeken welke foto’s bij welke stopplaatsen horen. Het team met de meeste goede antwoorden wint.

Vanaf ongeveer 16:00 uur zullen de teams weer aankomen. Lever de antwoordbladen in bij de orga; we maken zo snel mogelijk de winnaars bekend.

Wat heb ik nodig om mee te doen?
Zoals gezegd, het is niet noodzakelijk om zelf een auto te hebben om mee te doen. Het is ook mogelijk om met iemand anders mee te rijden. Het is voor het navigeren en het beantwoorden van vragen sowieso handig om met minimaal 2 mensen per auto te rijden, als snappen we het ook als in deze bijzondere tijd niet iedereen dat wil.

Om een beeld te krijgen van hoeveel mensen er meedoen en hoeveel auto’s er zijn om de deelnemers onder te verdelen vragen we jullie je in te schrijven.

- Verder is het handig om vooraf te tanken, aangezien er niet veel tankstations op de route liggen. De totale afstand die we afleggen is ongeveer 90 kilometer.
- Je kan uiteraard zelf lunch meenemen, het is niet zeker of plekken om onderweg wat te nuttigen open zullen zijn.
- Het dragen van goede schoenen is gezien we een paar stukjes zullen wandelen een aanrader. Het zijn geen grote afstanden, maar niet alles is verhard.
- Voor een van de parkeerplaatsen heb je een parkeerschijf nodig.
- Tot slot is er op de route een oversteek met een veerpont. Daarvoor is het nodig € 2,30 aan contant geld mee te hebben per auto.

Deelname aan de toertocht is verder overigens gratis.

Extra uitdaging!
Neem je plushies mee! Maak tijdens de tocht een mooie foto met je plushie bij een van de plekken die je op de route tegenkomt (op de stopplaatsen of onderweg). Iedereen mag één foto doorsturen waaruit we aan het eind van de dag een winnaar kiezen.

Extra maatregelen n.a.v. de persconferentie van 13 oktober.
Basis blijft: kom niet als je je ziek voelt verschijnselen hebt die gelinkt kunnen worden aan corona.

We verzoeken nogmaals met klem om je vooraf in te schrijven. Dan kunnen we de indeling van de auto's voorbereiden, zodat we niet ter plekke met teveel mensen bij elkaar staan. Mensen die zich niet of pas laat inschrijven komen achteraan op de lijst en we hebben niet een eindeloos aantal vrije plaatsen.

De eerder aangekondigde minimeet kan gezien de aangescherpte maatregelen niet doorgaan. Maar de toertocht op zich is al een dag-vullend programma.

Bij de start en aan het eind van de dag:

- Parkeer de auto's in de buurt van de orga, maar laat wel steeds minimaal een vak er tussen.
- Blijf in de auto, we willen namelijk niet het risico lopen dat we als "groep" gezien worden. De boetes zijn nog steeds hoog en de orga is niet verantwoordelijk.
- Weet je al in welke auto je mee gaat, ga dan bij aankomst direct naar die auto. Meld je anders bij de orga, maar zorg ervoor dat je niet met meer dan 4 mensen bij elkaar staat.
- Auto's die er klaar voor zijn sturen we als eerste op pad. Je krijgt per team een routebeschrijving met vragen, foto's en een antwoordblad mee. Hier staan ook nogmaals de instructies op. Lever het antwoordblad aan het eind van de dag in bij de orga.

De communicatie zal via een speciale WhatsApp-groep gaan (die is ook voor het insturen van de plushie-foto's) en daarnaast kunnen we het discord-kanaal van BroniesNL gebruiken voor een voice-call.

We begrijpen dat deze extra maatregelen het allemaal wat lastiger maken, vooral aan het begin en aan het eind. Maar we zien dit als enige manier om de dag door te kunnen laten gaan en gezien het aantal dingen dat dit jaar al is afgelast (bij ons, maar ook bij zo'n beetje iedere andere instantie) vinden we het heel belangrijk jullie toch wat te kunnen bieden. Bovendien zal het voor de tocht zelf vrijwel geen verschil maken.

Pony on!

We zien jullie graag op 17 oktober!

Namens de orga,
Steam Loco
 
Last edited:
Dit was erg leuk om te doen! Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar, hieronder wat uitgebreidere comments over mijn ervaring.

Route (en routebeschrijving):
Omdat ik alleen zou rijden (en ook geen Google Maps gebruik) had ik van tevoren aan de orga alvast de waypoints opgevraagd, zodat ik de route van tevoren kon inprogrammeren op m'n navigatie. Dit doet m.i. geen afbreuk aan de ervaring. De routebeschrijvingen zelf zagen er ook niet al te complex uit, maar ik kan daar geen mening over geven (is ook heel erg bijrijder-afhankelijk).
Bij deze specifieke toch zal ook hebben meegespeeld dat ik een aantal wegen waar we overheen gingen, al een aantal keer overheen/langs ben gereden (of in sommige gevallen, een tijd lang dagelijks overheen).

De route zelf was erg leuk! Alleen Buren vond ik iets minder, die hoofdstraat (Peperstraat) was al niet echt breed, de bocht die je ervan naar rechts moest nemen nog veel minder. Op zich paste het wel (ruim) hoor, maar persoonlijk vond ik dat stukje qua route het minste.

Stopplaatsen:
Persoonlijk vond ik stopplaats 1, 2 en 3 de beste: ruime parkeergelegenheid, en ook op de plaats zelf was het lekker rustig.

Helaas zette die trend zich niet door naar 4 en 5: weinig/krappe parkeergelegenheid, dat het er wat drukker was, a la, maar er liepen ook veel "uitgebreide families" aan "rare figuren" rond (de orga weet denk ik wel wat ik hiermee bedoel, anders even een prive-berichtje sturen). Van aankomen tot wegrijden (dus inclusief lopen) ben ik misschien 25 minuten in Wijk bij Duurstede geweest, en nog geen kwartier in Zoelen. Zo snel mogelijk weer weg dus.

Nummer 6 was in het midden: het auto-gedeelte was wat minder, maar de plek zelf was niks mis mee.

Nog even dit: bij stopplaats 3 was ook een WC, ik waardeerde dat in ieder geval. Hij zat ook een beetje in het midden van de route. Misschien was het toeval, maar als dat van tevoren bewust wel zo was bedacht: dank u orga.

Ook leuk dat er een mix aan stopplaatsen was. Als het alleen maar WO II was, ehhhh, ik denk dat ik halverwege was afgehaakt. Maar op deze manier zat er voor iedereen wat bij.

Het foto-zoek format:
Dikke duim omhoog! De een was wat makkelijker dan de andere, sommige moest je ook maar net zien of je liep er zo voorbij. Ik heb ze niet allemaal gevonden, maar heb me wel prima vermaakt. Met name bij Honswijk ook nog wat van die borden staan lezen.

Met dit soort foto's maakt het denk ik ook niet heel erg uit dat ik van tevoren de route (dmv waypoints + destination) al wist. Ik heb Satellite alleen even gebruikt om te kijken waar ik nou mn parkeer-bookmarks precies moest zetten, maar zelfs als je uitgebreid zou gaan StreetViewen/Wiki-en, t is niet alsof je daar echt een voordeel mee gaat hebben.

Ook vind ik dit veel leuker en uitdagender dan "vragenlijst-speurtochten".

Lengte:
Ik was iets over 11 vertrokken (ik denk zo 11:15?) en was uiteindelijk zo'n 16:30 weer terug op de P+R. Het rijden was voor mij natuurlijk makkelijker (al ben ik bij Wijk bij Duurstede ook gewoon een keer verkeerd gereden hoor...), en naar mijn gevoel ben ik ook niet extreem lang bij iedere locatie gebleven. Ik denk dat de langste 2 en 3 waren (2 omdat ik ook even wat wou eten, 3 omdat die gewoon groot was), de rest was allemaal hooguit een halfuur (steeds gemeten van hoe lang de auto uit stond, als het ware).

Met het pontje had ik wellicht geluk: ik heb nog geen twee minuten hoeven wachten.

Maar zelfs met mijn superkorte stops bij 4 en 5 vond ik hem al wat aan de lange kant, zeker als in eerste instante het plan was dat iedereen zo tussen 16:00 en 17:00 weer terug aankwam bij de P+R. Als eerste vertrekken + niet hoeven route-zoeken + niet wachten bij pont + 2x veel korter stoppen = zo ongeveer de best case qua tijd, veel sneller gaat niet lukken zonder te haasten.

Ik weet overigens niet waar de anderen (in vergelijking met mij) de meeste tijd op 'verloren' (al is het geen race): of het route-zoeken zoveel meer tijd kostte, of dat er gewoon veel langer werd gestopt. Ik vermoed dat laatste, want aan het eind van 2 heb ik nog even zitten lunchen, maar weinig/geen andere auto's gezien (die ik herkende in ieder geval), en dat waren geen erg grote stukken om te rijden. Daarna heb ik zeker weten niemand meer gezien: toen ik Honswijk uitkwam stonden er nog steeds voor driekwart dezelfde auto's op de parkeerplaats als toen ik aankwam: de vierde auto vertrok net, en er kwam ook net een andere auto bij, maar dat was een gezin met kinderen, dus ik denk dat die niet bij ons hoorde.

Conclusie:
Dank u wel orga dat ik weer eens een goede reden had om van huis te zijn. Wellicht een (hopelijk) volgende editie iets minder stops, maar over het geheel genomen vond ik het geslaagd. Je ziet nog eens wat van Nederland zo.
 
Bedankt voor je feedback! We nemen de punten zeker mee, want er is erg veel animo om dit volgend jaar nog een keer te doen. :)
Vooral het puntje over het aantal stops: dat werd door vrijwel iedereen zo ervaren. Volgende keer houden we het denk ik bij 4 (of 5 kleinere).
Het was in ieder geval een succes en dat motiveert ons ook om door te gaan met dingen organiseren, hoe lastig het ook is in deze tijd.
 
Back
Top