Orga en regels

[quote1365428391=Locutus]
Ik vind het nog steeds erg kwalijk dat de orga een loopje nemt met haar eigen regels aangezien die foto's volgens de regels niet gemaakt zouden mogen worden.
[/quote1365428391]

Dat mag jij vinden. Maar volgens diezelfde regels mag er ook geen troep achtergelaten worden, mag er niet gerend worden door de gang of gestoeid worden en mogen er geen dingen verkocht worden op de meets buiten de veiling.

Toch zien we dat gebeuren en toch maken we niet overal er een probleem van, gezien mensen er vaak niet (direct) last van hebben of het niet op grote schaal gebeurt. Plus we zijn er niet om agentje te spelen en anderen hier strict op te controleren.

Even terug naar jouw punt. Ik heb zelf (als individu) twee foto's gemaakt en op mijn Facebook gezet zodat die paar vrienden die ik op mijn Facebook heb die foto's konden zien. Dit schaar ik onder de noemer 'kleine schaal'. Het is heel wat anders als dat ik de hele tijd foto's loop te schieten (met professionele camera waar mensen herkenbaar in beeld zijn) om ze vervolgens publiekelijk te verspreiden. Hetzij via fora, websites of andere media.

Puur letterlijk genomen heb ik die regel overtreden. Dus ja, je hebt een punt en je hebt wat mij betreft een legitieme reden om het kwalijk te vinden.

En natuurlijk, regels zijn er niet voor niets. Maar ben jij dan van mening dat deze regels in stricte zin letterlijk genomen moeten worden, en dat (waarschijnlijk) wij als orga daarop actief toezicht moeten gaan houden? Ook al is het voor privé gebruik? Daar ben ik wel benieuwd naar. Of mag de rest het wel (met mate) en de orga niet, juist omdat de orga die regels gemaakt heeft?
 
[quote1365430630=Octavia]
[quote1365428391=Locutus]
Ik vind het nog steeds erg kwalijk dat de orga een loopje nemt met haar eigen regels aangezien die foto's volgens de regels niet gemaakt zouden mogen worden.
[/quote1365428391]

Dat mag jij vinden. Maar volgens diezelfde regels mag er ook geen troep achtergelaten worden, mag er niet gerend worden door de gang of gestoeid worden en mogen er geen dingen verkocht worden op de meets buiten de veiling.

Toch zien we dat gebeuren en toch maken we niet overal er een probleem van, gezien mensen er vaak niet (direct) last van hebben of het niet op grote schaal gebeurt. Plus we zijn er niet om agentje te spelen en anderen hier strict op te controleren.

Even terug naar jouw punt. Ik heb zelf (als individu) twee foto's gemaakt en op mijn Facebook gezet zodat die paar vrienden die ik op mijn Facebook heb die foto's konden zien. Dit schaar ik onder de noemer 'kleine schaal'. Het is heel wat anders als dat ik de hele tijd foto's loop te schieten (met professionele camera waar mensen herkenbaar in beeld zijn) om ze vervolgens publiekelijk te verspreiden. Hetzij via fora, websites of andere media.

Puur letterlijk genomen heb ik die regel overtreden. Dus ja, je hebt een punt en je hebt wat mij betreft een legitieme reden om het kwalijk te vinden.

En natuurlijk, regels zijn er niet voor niets. Maar ben jij dan van mening dat deze regels in stricte zin letterlijk genomen moeten worden, en dat (waarschijnlijk) wij als orga daarop actief toezicht moeten gaan houden? Ook al is het voor privé gebruik? Daar ben ik wel benieuwd naar. Of mag de rest het wel (met mate) en de orga niet, juist omdat de orga die regels gemaakt heeft?
[/quote1365430630]
Ik zeg ook niet dat iedereen zich aan de regels houdt. Ik heb het ook niet over de "gewone" bronies hier. Het kwalijke is dat juist orgaleden zich niet aan de door hen zelf opgestelde regels houden. Als regels opgesteld worden en ze worden niet gehandhaafd, wat is dan het hele nut van die regels? Het wordt nu gebagatelliseerd door het af te doen als zijnde niet belangrijk omdat het "op kleine schaal" verspreid geweest is en dat het ook op grotere schaal zou kunnen verspreiden.
Betreft je laatste punt, dat lijkt me niet meer dan een logisch gevolg van het opstellen van de regels. Je kan nooit iedereen tegelijk in de gaten houden, maar handhaven waar nodig en zelf niet de regels overtreden lijkt mij toch een logisch gevolg van het opstellen van regels.
Nogmaals, als er regels opgesteld worden en die worden niet nageleefd, wat is dan het nut van de regels?
 
[quote1365432628=Locutus]
Nogmaals, als er regels opgesteld worden en die worden niet nageleefd, wat is dan het nut van de regels?
[/quote1365432628]

Om enigszins te reguleren wat er op de meets gebeurt qua punten wat tussen de regels staat en mensen daarop te wijzen mocht het daadwerkelijk uit de hand lopen.
 
[quote1365433277=Octavia]
[quote1365432628=Locutus]
Nogmaals, als er regels opgesteld worden en die worden niet nageleefd, wat is dan het nut van de regels?
[/quote1365432628]

Om enigszins te reguleren wat er op de meets gebeurt qua punten wat tussen de regels staat en mensen daarop te wijzen mocht het daadwerkelijk uit de hand lopen.

We zijn nog steeds geen club agenten die elke kleine overtreding aan de regels gaan beboeten of bestraffen. Als we iemand zien die een telefoon omhoog houdt om een of twee foto's te maken, dan gaan wij niet gelijk die persoon aanspreken. Als we zien dat hij de halve meet staat te filmen zonder toestemming, dan zeggen we er wat van.
[/quote1365433277]
Reageer eens normaal. Je ontwijkt gewoon steeds het hele punt. Locutus vraagt je niet om iedereen in bedwang te houden, enkel jezelf. Dit gaat om de orga die zich niet aan orgaregels houdt.

Zal ik het eens zo specifiek formuleren dat het misschien wel overkomt: Wat voor nut hebben regels wanneer de orga (specifiek de vice-voorzitter) zich er zelf niet aan houdt?
Er wordt niet verwacht dat jullie agentje spelen, daar hebben jullie letterlijk en figuurlijk de mankracht niet voor. Er wordt wel verwacht van je als orga-lid dat je je eigen impulsen in bedwang houdt en nadenkt voordat je zomaar actie onderneemt. Dat kan je best en daar gaat hele topic om.
 
[quote1365433693=Wolfeh]
Zal ik het eens zo specifiek formuleren dat het misschien wel overkomt: Wat voor nut hebben regels wanneer de orga (specifiek de vice-voorzitter) zich er zelf niet aan houdt?
[/quote1365433693]

Je kan je vraag herhaaldelijk blijven stellen en anders formuleren, maar hij blijft retorisch. Het punt is duidelijk, dank u!

[quote1365433693=Wolfeh]
Er wordt niet verwacht dat jullie agentje spelen, daar hebben jullie letterlijk en figuurlijk de mankracht niet voor. Er wordt wel verwacht van je als orga-lid dat je je eigen impulsen in bedwang houdt en nadenkt voordat je zomaar actie onderneemt. Dat kan je best en daar gaat hele topic om.
[/quote1365433693]

En zie daarom dus mijn edit hierboven. En de post hier, met name dit stuk welke ik schreef:
De foto's zijn bij deze dus verwijderd. Ze staan nog wel ergens in de Facebook cache, maar dat is niet mijn probleem meer omdat ze niet meer toegankelijk zijn, tenzij mensen de link nog hebben. Gezien mensen mensen er problemen mee hebben dat ik de foto's ergens geupload heb, bied ik daarvoor dus mijn excuses aan en beroep ik mij op het feit dat ik ook maar eens mens ben. In ieder geval bedankt voor het erop wijzen.

Anders nog iets?
 
[quote1365434110=Octavia]
Anders nog iets?
[/quote1365434110]
Jazeker. Je maakt steeds dezelfde fout die te maken heeft met impulsiviteit waarmee je andere mensen in de problemen brengt. Misschien even wat langer nadenken voordat je wat doet. Je weet heel goed dat dit je vaker "overkomt". Iedereen is maar een mens. Dat als excuus gebruiken voor wat voor actie dan ook slaat compleet nergens op. Zeker niet voor het steeds maken van dezelfde fout. Dan kan je beter zeggen "excuses voor mijn beperkte wil/vermogen om te leren van mijn fouten"
 
[quote1365432504=Wolfeh]
Wat een redenering..Omdat mensen het toch wel doen moeten we het gewoon maar laten?
[/quote1365432504]
Nee, dat zeg ik niet en dat kan ook niet want dan is het einde zoek. De orga kan het echter alleen beperken, maar niet geheel voorkomen. Je kunt tenslotte niet iedereen fouilleren en alle telefoons, tablets en camera's innemen.

[quote1365432504=Wolfeh]
En dat facebook privé is? De redenering "alleen maar iedereen die op mijn facebook zit kan het zien". Dat maakt geen flikker uit als je zoveel man op facebook hebt.
[/quote1365432504]
Wat de definitie van privé versus openbaar is op facebook is weer een andere discussie maar oke, point taken. Ik ben sowieso geen fan van facebook dus ik heb ook geen idee van rechten toekennen aan beeldmateriaal en wie wat kan zien.

[quote1365432504=Wolfeh]
Dat maakt dus de hele orga als geheel onbekwaam maar niet de andere orgaleden als individu.
[/quote1365432504]
Helemaal waar, echter, de orga hier is een groep vrijwilligers. Ze krijgen er niet voor betaald en organiseren het omdat ze het leuk vinden (hoop ik althans), maar zijn niet opeens zo speciaal dat ze anders moeten worden aangepakt. Ik denk dat je de regels dan ook meer moet zien als richtlijnen die de orga opstelt om de meets prettiger voor iedereen te laten verlopen. Als de orga iets doet dat in strijd is met haar eigen opgestelde regels, is dat hooguit hypocriet.

Nogmaals, ik snap best dat mensen het niet leuk vinden om zich aan regels te moeten houden en dat vervolgens iemand van de organisatie dat niet doet, maar om daar gelijk zo'n groot probleem van te maken is wat overtrokken.

Gewoon even een PB naar de betreffende persoon was waarschijnlijk, net als bij niet-orga, al voldoende geweest. Iedereen doet wel eens iets wat misschien niet zo handig blijkt te zijn. Mijn inziens kan er beter energie worden gestoken in het voorkomen van een volgende keer, orga of niet.
[spoiler ter info]Wettelijk gezien moet je toestemming vragen óf je een foto van iemand mag maken, voordat je deze maakt, en vervolgens moet je wettelijk nógmaals toestemming vragen voor het verspreiden (dus uploaden) daarvan.

In Nederland mag je echter wel op openbaar terrein foto's maken, met mensen er in. Je ziet immers wat ieder ander ook kan zien. Deze foto’s mogen ook openbaar gemaakt worden.

Echter, als de persoon herkenbaar in beeld staat, geldt "redelijk belang" van die persoon, en dan zou je dus toestemming moeten vragen.[/spoiler]
 
[quote1365434328=Wolfeh]
[quote1365434110=Octavia]
Anders nog iets?
[/quote1365434110]
Jazeker. Je maakt steeds dezelfde fout die te maken heeft met impulsiviteit waarmee je andere mensen in de problemen brengt. Misschien even wat langer nadenken voordat je wat doet. Je weet heel goed dat dit je vaker "overkomt". Iedereen is maar een mens. Dat als excuus gebruiken voor wat voor actie dan ook slaat compleet nergens op. Zeker niet voor het steeds maken van dezelfde fout. Dan kan je beter zeggen "excuses voor mijn beperkte wil/vermogen om te leren van mijn fouten"

[/quote1365434328]

Naar mijn mening heb ik hiermee geen mensen in de problemen gebracht. En het dusdanig classificeren als 'fout' ben ik het ook niet helemaal mee eens, gezien de situatie.

Één cm over de streep en het krijgt gelijk een stempel met 'BZZZT FOUT'? Ligt aan de case, maar niet in dit geval volgens mijn woordenboek.

Sommige mensen maken er schijnbaar wel gelijk een groot probleem van. En - mits het beschaafd blijft - dat mag gewoon; want we leven immers in een land waar meningen nou eenmaal verkondigd mogen worden. Maar dat neemt niet weg dat je wel zou kunnen stellen/vinden dat sommige mensen bepaalde dingen nou eenmaal serieuzer of zwaarder opvatten dan anderen, dan eigenlijk misschien zou moeten.

Tevens, dergelijke acties in het verleden heb ik (naar mijn mening) recht weten te zetten. Zo niet dan had ik dit graag willen horen.
 
[quote1365434900=Octavia]
[quote1365434328=Wolfeh]
[quote1365434110=Octavia]
Anders nog iets?
[/quote1365434110]
Jazeker. Je maakt steeds dezelfde fout die te maken heeft met impulsiviteit waarmee je andere mensen in de problemen brengt. Misschien even wat langer nadenken voordat je wat doet. Je weet heel goed dat dit je vaker "overkomt". Iedereen is maar een mens. Dat als excuus gebruiken voor wat voor actie dan ook slaat compleet nergens op. Zeker niet voor het steeds maken van dezelfde fout. Dan kan je beter zeggen "excuses voor mijn beperkte wil/vermogen om te leren van mijn fouten"

[/quote1365434328]

Naar mijn mening heb ik hiermee geen mensen in de problemen gebracht. En het dusdanig classificeren als 'fout' ben ik het ook niet helemaal mee eens, gezien de situatie.

Één cm over de streep en het krijgt gelijk een stempel met 'BZZZT FOUT'? Ligt aan de case, maar niet in dit geval volgens mijn woordenboek.

Sommige mensen maken er schijnbaar wel gelijk een groot probleem van. En - mits het beschaafd blijft - dat mag gewoon; want we leven immers in een land waar meningen nou eenmaal verkondigd mogen worden. Maar dat neemt niet weg dat je wel zou kunnen stellen dat sommige mensen bepaalde dingen nou eenmaal serieuzer of zwaarder opvatten dan anderen.

Tevens, dergelijke acties in het verleden heb ik (naar mijn mening) recht weten te zetten. Zo niet dan had ik dit graag willen horen.

[/quote1365434900]
Ik ben me er ook wel dergelijk van bewust dat dingen voor veel mensen als opgelost beschouwd worden zolang er achteraf maar een excuses wordt aangeboden. Voor mij betekent een excuses 3 dingen
1. Het was niet de bedoeling dit zo te doen.
2. Ik zie in dat ik dit fout heb gedaan.
3. In de toekomst doe ik mijn best dit niet weer te doen.

Wanneer je dus dezelfde fout telkens weer maakt is je excuses dus 1/3 niet gemeend (om het even zo crude te verwoorden) of niet opgevolgd. Met deze informatie denk ik dat jij prima weet waar ik het over heb en ga ik deze zaken dus ook niet zomaar openbaar maken omdat dat wel erg in de richting van bashen komt.

En om even mijn persoonlijke voorbeeld te geven waarom het openbaar plaatsen van foto's (of in jouw geval je facebook-pagina waar je redelijk wat mensen op hebt zitten, ook uit groningen waar ik zelf woon) voor mij niet kan. Foto's op facebook zijn voor altijd. Dat heb je net zelf gemerkt omdat het nog in de cache staat. Gezien ik zelf een goede baan wil krijgen die te maken heeft met het bestuderen van dieren en bronies vaak genoeg met "rare dingen" worden gelinkt(al is dit de schuld van de media), kan dit mij direct schade toe brengen. Daarbij maak ik het toch wel zaak om mijn hobby, privé en studie gescheiden te houden en als men deze foto's zo makkelijk kan verkrijgen heb ik daar al geen zegje meer in.

PS: "rare dingen" zijn een verscheidenheid aan dingen die ik niet zo op een openbaar forum ga plaatsen omdat dit erg beledigend of mature is.
 
[quote1365435588=Wolfeh]
Ik ben me er ook wel dergelijk van bewust dat dingen voor veel mensen als opgelost beschouwd worden zolang er achteraf maar een excuses wordt aangeboden. Voor mij betekent een excuses 3 dingen
1. Het was niet de bedoeling dit zo te doen.
2. Ik zie in dat ik dit fout heb gedaan.
3. In de toekomst doe ik mijn best dit niet weer te doen.

Wanneer je dus dezelfde fout telkens weer maakt is je excuses dus 1/3 niet gemeend (om het even zo crude te verwoorden) of niet opgevolgd. Met deze informatie denk ik dat jij prima weet waar ik het over heb en ga ik deze zaken dus ook niet zomaar openbaar maken omdat dat wel erg in de richting van bashen komt.
[/quote1365435588]

Even een oprechte vraag. Hoe vaak is dit voor jou precies voorgekomen en merk je ook een verandering (verbetering of verslechtering) in de omvang en/of frequenties hiervan?

Ik snap je punt en ik begrijp je maar al te goed. Maar dat neemt niet weg dat ik zulke dingen niet probeer te voorkomen.

[quote1365435588=Wolfeh]
En om even mijn persoonlijke voorbeeld te geven waarom het openbaar plaatsen van foto's (of in jouw geval je facebook-pagina waar je redelijk wat mensen op hebt zitten, ook uit groningen waar ik zelf woon) voor mij niet kan. Foto's op facebook zijn voor altijd. Dat heb je net zelf gemerkt omdat het nog in de cache staat. Gezien ik zelf een goede baan wil krijgen die te maken heeft met het bestuderen van dieren en bronies vaak genoeg met "rare dingen" worden gelinkt(al is dit de schuld van de media), kan dit mij direct schade toe brengen. Daarbij maak ik het toch wel zaak om mijn hobby, privé en studie gescheiden te houden en als men deze foto's zo makkelijk kan verkrijgen heb ik daar al geen zegje meer in.

PS: "rare dingen" zijn een verscheidenheid aan dingen die ik niet zo op een openbaar forum ga plaatsen omdat dit erg beledigend of mature is.
[/quote1365435588]

Heb je voor de grap je eigen naam wel eens ge-Googled? En waar je jou met een beetje Google-fu aan kunt linken? Facebook cache is wel het laatste waar ik mij zorgen om zou maken als ik jou was.
 
Kunnen jullie dit niet beter via pb's bespreken? Dit neigt een beetje naar off-topic en wordt misschien te persoonlijk wat ook niet echt helpt met uitpraten.
 
[quote1365437507=Moonlight]
Kunnen jullie dit niet beter via pb's bespreken? Dit neigt een beetje naar off-topic en wordt misschien te persoonlijk wat ook niet echt helpt met uitpraten.
[/quote1365437507]
Nou het is volgens mij al off-topic, want het gaat niet over het probleem om op te lossen, maar meer een gesprek tussen 2 mensen.

Ik denk dat via PB beter is, want dan houden jullie het bij elkaar en wordt het niet openbaar. Straks worden er dingen gezegd waarvan iemand spijt van kan krijgen ofzo. Dan kun je het beter via PB doen dan openlijk. :)

Sorry btw dat ik me ermee bemoei tussendoor hoor (engeltje)
 
[quote1365437351=Octavia]
Even een oprechte vraag. Hoe vaak is dit voor jou precies voorgekomen en merk je ook een verandering (verbetering of verslechtering) in de omvang en/of frequenties hiervan?
[/quote1365437351]
In de afgelopen 2-3 maand met deze keer meegeteld 3 keer. En dat is enkel wat ik er van mee heb gekregen. Ik kan niet spreken voor andere personen. Gezien je dit eerder niet deed of ik dit niet opmerken concludeer ik op basis van deze gegevens dat de frequentie juist is toegenomen.

[quote1365437351=Octavia]
Heb je voor de grap je eigen naam wel eens ge-Googled? En waar je jou met een beetje Google-fu aan kunt linken? Facebook cache is wel het laatste waar ik mij zorgen om zou maken als ik jou was.
[/quote1365437351]
Terechte klacht, daar ben ik overigens zelf ook mee bezig om te fixen. Dat ik een unieke naam hebt werkt overigens ook niet mee. Maar facebook blijft toch wel bovenaan mijn lijstje staan omdat dat vaak de eerste en makkelijkste manier is waarop werkgevers je tegenwoordig opzoeken.

Overigens, voor degenen die een oplossing zoeken voor het specifieke fotoprobleem ben ik persoonlijk voor 1 aangestelde fotograaf die dus ook als dergelijk bekend staat zodat het gewoon duidelijk is wanneer er foto's van je worden genomen en bijvoorbeeld niet per ongeluk door de foto heenloopt en er zo toch zonder toestemming opkomt. Dit voor de foto's die op het forum komen en dergelijke.
 
Back
Top