Orga en regels

Locutus

Well-Known Member
Zoals we allemaal weten zijn er op de grote meets regels opgesteld om alles een beetje leuk en gezellig te houden. 1 van die regels betreft het toestemming vragen voor het maken van foto's (geen idee of dit ook geldt voor het uploaden hiervan, maar ik neem even aan van wel). Een prima regel, want als je niet op de foto wil, dan wil je niet op de foto. Echter is het mij opgevallen dat de orga zich niet aan haar eigen regels houdt. Als voorbeeld heb ik 2 foto's die op facebook geplaatst zijn:
[spoiler = foto's]
omdat stjonal het zo lief vroeg, zijn de foto's weggehaald[/spoiler]
Nu lijkt het mij sterk dat de betreffende orga aan iedereen die enigsinds herkenbaar is op de eerste foto gevraagd heeft "goh, ik heb een foto gemaakt, is dat goed". Logisch ook, omdat het onbegonnen werk is.
Neem nu foto 2, daarin zijn 2 van onze leden (hydra en palm) duidelijk herkenbaar in beeld, maar is hen niet om toestemming gevraagd. Sterker nog, palm kwam er pas achter dat deze foto bestond toen ik deze op de irc liet zien. Het probleem is niet dat palm tegen deze foto is, in tegendeel, ze vindt het allemaal prima. Maar dit is achteraf, terwijl de regels zeggen dat je toestemming moet hebben voordat je een foto maakt. Kijk als je een groepsfoto oid is, dan is het logisch dat iedereen die erop staat er ook op wil staan, maar dit hier is een ander verhaal.

Ik maak hier geen punt van om de orga aan te vallen, ik maak hier een punt van om een discussie te starten. Wat voor nut hebben de regels als de orga zich niet aan haar eigen regels houdt? Waarom zijn ze dan überhaupt opgesteld?

EDIT: klasse orga, mijn OP aanpassen en de linkjes naar de foto's verwijderen terwijl deze nog steeds online staan.
 
Dat een orga zich niet aan haar eigen regels houd is kwalijk, maar in dit specifieke geval ook lastig. Mensen willen niet op foto's voor uiteenlopende redenen, maar worden er geen foto's gemaakt zijn er weer die vragen "Waarom zijn er geen foto's?".

Je kunt dit wel op een aantal manieren aanpakken, maar laten we voorop stellen dat het ondoenlijk is om voor elke foto iedereen toestemming te vragen. Om het overzichtelijk en onder controle te houden zou je in principe enkele mensen toestemming moeten geven om foto's te maken en de rest verbieden.

Bepaalde zones afspreken waar foto's gemaakt mogen worden is een optie, maar dan zouden mensen die niet op de foto willen dus onvrijwillig geweerd worden uit die zones.

Wat ook kan, is een bepaald foto moment af te spreken. Bijvoorbeeld rond een bepaald tijdstip dat er voor een X aantal minuten foto's mogen gemaakt worden. Wil je niet, kun je even naar buiten lopen en later weer terugkeren.

Wat wel kan is bijvoorbeeld een intekenlijst vóór binnenkomst waarbij iedereen aangeeft wel of niet op foto's te willen staan. Probleem is alleen dat je dan (user)namen en gezichten bij elkaar moet kunnen voegen en dat is ook lastig te doen. Want om nou foto's te vragen van mensen die niet op de foto willen is wat hypocriet.

De enige oplossing die ik kan bedenken is, wat ook wel leuk kan zijn, dat is iedereen die wél op foto's wilt bij binnenkomst wordt gefotografeerd, bijvoorbeeld bij een groot pony bord of een leuk frame. Dat kunnen de deelnemers dan als aandenken houden, en de perso(o)n(en) die de foto's maken kunnen gezichten die duidelijk op foto's staan maar niét op de binnenkomst foto staan blurren.

Owh, en dan graag met een betere camera, bovenstaande foto's zijn best matig in kwaliteit. :p
 
Ik weet dat het lastig is, dus daarom kaart ik het aan. Dat je niet van iedereen die op een foto staat de toestemming kan vragen, is logisch. Maar wat ik nu dubbel zo kwalijk vind, is dat betreffende foto's door een orga op een openbare locatie als facebook zijn geplaatst.
Hier moet gewoon een oplossing voor komen, waar juist de orga zich aan kan houden want hiermee is de orga nu gewoon ontzettend fout bezig en doet zij af aan haar geloofwaardiheid.

Ik heb ook iemand (bebbers?) met een fotocamera zien rondlopen, die netjes bij elke foto aan iedereen die herkenbaar in beeld kwam vroeg of hij er 1 mocht nemen. Dus het kan wel.
 
Het is dat ik het niet heb meegemaakt, maar wil wel meepraten over een oplossing voor dit probleem :)

Het probleem met foto's laten zien is dat het op dit moment OVERAL kan:
Facebook, Hyves, Twitter, Chatrooms, forums etc.

Je kan gewoonweg niet verbieden om foto's te maken, maar je kunt wel aan personen vragen die er op staan of ze gepubliceerd mogen worden op internet ;-)

Foto's maak je voor memoreblium (of hoe zeg je dat :p ). Dat kan voor jou persoonlijk zijn of om thuis te laten zien.
Als je ze op internet zet, is het een ander verhaal.

Dus foto's nemen in het algemeen zal ik totaal okay vinden.
Maar wil je ze op internet zetten op je blog of op een social media site of forum ofzo, dan vind ik wel dat je de toestemming moet krijgen van de desbetreffende persoon die op de foto staat :)

Als je zelf werkt met eerst toestemming vragen voordat je foto neemt, dan vind ik dat al helemaal toppie!
 
[quote1365421560=Dragonshy]
Het is dat ik het niet heb meegemaakt, maar wil wel meepraten over een oplossing voor dit probleem :)

Het probleem met foto's laten zien is dat het op dit moment OVERAL kan:
Facebook, Hyves, Twitter, Chatrooms, forums etc.

Je kan gewoonweg niet verbieden om foto's te maken, maar je kunt wel aan personen vragen die er op staan of ze gepubliceerd mogen worden op internet ;-)

Foto's maak je voor memoreblium (of hoe zeg je dat :p ). Dat kan voor jou persoonlijk zijn of om thuis te laten zien.
Als je ze op internet zet, is het een ander verhaal.

Dus foto's nemen in het algemeen zal ik totaal okay vinden.
Maar wil je ze op internet zetten op je blog of op een social media site of forum ofzo, dan vind ik wel dat je de toestemming moet krijgen van de desbetreffende persoon die op de foto staat :)

Als je zelf werkt met eerst toestemming vragen voordat je foto neemt, dan vind ik dat al helemaal toppie!
[/quote1365421560]
Je kan het inderdaad niet verbieden om foto's te maken. Wel om ze te verspreiden. Maar gezien je dat process toch niet kan controleren wordt over het algemeen het MAKEN van de foto's verboden. Dat wordt vaak ook gehandhaafd door degenen die zich niet aan de regels houden er uit te flikkeren. Maarja, als de orga het zelf doet gaat het nog weer even een stapje verder
Dat het hier op het forum wordt gepost doet nog het minste schade, maar dat het op facebook wordt gepost door een lid van de orga zelf is gewoon treurig.
 
[quote1365421688=Dragonshy]
Het is dat ik het niet heb meegemaakt, maar wil wel meepraten over een oplossing voor dit probleem :)

Het probleem met foto's laten zien is dat het op dit moment OVERAL kan:
Facebook, Hyves, Twitter, Chatrooms, forums etc.

Je kan gewoonweg niet verbieden om foto's te maken, maar je kunt wel aan personen vragen die er op staan of ze gepubliceerd mogen worden op internet ;-)

Foto's maak je voor memoreblium (of hoe zeg je dat :p ). Dat kan voor jou persoonlijk zijn of om thuis te laten zien.
Als je ze op internet zet, is het een ander verhaal.

Dus foto's nemen in het algemeen zal ik totaal okay vinden.
Maar wil je ze op internet zetten op je blog of op een social media site of forum ofzo, dan vind ik wel dat je de toestemming moet krijgen van de desbetreffende persoon die op de foto staat :)

Als je zelf werkt met eerst toestemming vragen voordat je foto neemt, dan vind ik dat al helemaal toppie!
[/quote1365421688]
Je mist het doel van dit topic. Het probleem is niet dat mensen het in 95% van de gevallen het prima vinden dat er foto's gemaakt worden. Het probleem is dat de orga zich niet aan haar eigen regels kan houden en dat foto's waar dan geen toestemming voor gegeven is op het internet belanden in welke vorm dan ook.
Je kan foto's maken makkelijk verbieden. Gewoon in de regels zetten en een fotograaf alle foto's laten nemen.
 
Is het uberhaupt een openbare facebookpagina? Ik zie namelijk alleen de groepsfoto als ik me niet aanmeld.
 
Dat is inderdaad gewoon uitermate TRIEST!
Zelf regels maken, maar zelf overtreden...
Jammer dat het zo gaat...

Je zou bijna zeggen iedereen met een camera (digitaal of video/film camera) moet thuisgelaten worden.
Dus geen mobiel ook enzo :p

Inderdaad is het maken van foto's gewoon legaal, maar hoe check je inderdaad of ze wel aan hun EIGEN regels houden om het niet openbaar te verspreiden zonder toestemming? Orga of niet, je moet er gewoon aan houden. Helaas zijn er mensen die daar anders over denken...
Dat is de ernst van de zaak.
 
Ik zit er zelf ook een beetje mee op de meets dat er flink wat mensen foto's maken. Veraf vind ik dat niet zo'n groot probleem maar zodra het onverwachte headshots worden vind ik dat echt minder prettig. Zeker omdat alles op het internet komt.

Als iemand echt 'vervelend' gaat doen met een camera en ik heb het idee dat de foto niet echt ideaal is vraag ik vaak of ze hem willen verwijderen. Ik heb een keertje meegemaakt dat de fotograaf de foto toch graag wilde houden maar toen ik een beetje er op doordrong heeft die ervoor gezorgd dat ik heel de meet niet meer op de foto kwam. C:

En ja, mods moeten daar misschien beter op letten en zeker zelf aan werken. Want ik snap het als mensen het niet leuk vinden hun hoofd opeens op facebook tegen te komen.

(De foto's zijn nu verwijdert, maar mocht het gaan om de groepsfoto.. dan is het wel een beetje je eigen schuld. Die wordt altijd op facebook geplaats en zonder tag met zo'n minihoofd zal ook niet echt iemand je snel vinden.)
 
[quote1365422204=Moonlight]
Is het uberhaupt een openbare facebookpagina? Ik zie namelijk alleen de groepsfoto als ik me niet aanmeld.
[/quote1365422204]
Met de URL van de foto kan iedereen hem bekijken.
Neem nou dit thread, De betreffende orga heeft de foto's van facebook verwijderd en zonder enig overleg mijn OP ge-edit, terwijl de foto's nog steeds online staan!
Klasse orga! Bravo!
 
[quote1365423366=Locutus]
[quote1365422204=Moonlight]
Is het uberhaupt een openbare facebookpagina? Ik zie namelijk alleen de groepsfoto als ik me niet aanmeld.
[/quote1365422204]
Met de URL van de foto kan iedereen hem bekijken.
Neem nou dit thread, De betreffende orga heeft de foto's van facebook verwijderd en zonder enig overleg mijn OP ge-edit, terwijl de foto's nog steeds online staan!
Klasse orga! Bravo!
[/quote1365423366]
Dus... ze lezen dit wel maar... What the huh?
 
[quote1365423391=Vanilla]
(De foto's zijn nu verwijdert, maar mocht het gaan om de groepsfoto.. dan is het wel een beetje je eigen schuld. Die wordt altijd op facebook geplaats en zonder tag met zo'n minihoofd zal ook niet echt iemand je snel vinden.)
[/quote1365423391]
Helaas wordt je wel zwaar gepusht om op de groepsfoto te komen. Ik heb nu al tot 3 keer meegemaakt dat iemand van de orga (je weet wie je bent) mij en mijn vriend PER SE op de groepsfoto wou en 1 keer nee zeggen echt niet voldoende was.
 
Is het een idee om aan bijna einde van de meet ofzo een soortement van samenvatting te laten zien van alle foto's die iedereen gemaakt heeft?
En tijdens het kijken ervan gelijk wordt gekozen welke wel en niet gepubliceerd mogen worden?

Zo heb je de leuke dingen die gebeurt zijn die dag om op terug te kijken met iedereen die aanwezig is geweest. En je krijgt ook gelijk reacties op de foto's.
En gelijk weet je ook welke je op internet mag plaatsen met toestemming.

Het hoeft niet al te lang te duren natuurlijk. Gewoon vluchtig elke foto langsgaan je hoeft geen minuten bij 1 foto stil te staan :p

EDIT:
dat je er dus een evenement ervan maakt.
Wie de leukste foto heb ofzo ik verzin maar wat :p
 
[quote1365424729=Dragonshy]
Is het een idee om aan bijna einde van de meet ofzo een soortement van samenvatting te laten zien van alle foto's die iedereen gemaakt heeft?
En tijdens het kijken ervan gelijk wordt gekozen welke wel en niet gepubliceerd mogen worden?

Zo heb je de leuke dingen die gebeurt zijn die dag om op terug te kijken met iedereen die aanwezig is geweest. En je krijgt ook gelijk reacties op de foto's.
En gelijk weet je ook welke je op internet mag plaatsen met toestemming.

Het hoeft niet al te lang te duren natuurlijk. Gewoon vluchtig elke foto langsgaan je hoeft geen minuten bij 1 foto stil te staan :p

EDIT:
dat je er dus een evenement ervan maakt.
Wie de leukste foto heb ofzo ik verzin maar wat :p
[/quote1365424729]
Dat gaat niet werken want dat kost teveel tijd en mensen gaan al eerder weg.
 
[quote1365424952=Locutus]
[quote1365424729=Dragonshy]
Is het een idee om aan bijna einde van de meet ofzo een soortement van samenvatting te laten zien van alle foto's die iedereen gemaakt heeft?
En tijdens het kijken ervan gelijk wordt gekozen welke wel en niet gepubliceerd mogen worden?

Zo heb je de leuke dingen die gebeurt zijn die dag om op terug te kijken met iedereen die aanwezig is geweest. En je krijgt ook gelijk reacties op de foto's.
En gelijk weet je ook welke je op internet mag plaatsen met toestemming.

Het hoeft niet al te lang te duren natuurlijk. Gewoon vluchtig elke foto langsgaan je hoeft geen minuten bij 1 foto stil te staan :p

EDIT:
dat je er dus een evenement ervan maakt.
Wie de leukste foto heb ofzo ik verzin maar wat :p
[/quote1365424729]
Dat gaat niet werken want dat kost teveel tijd en mensen gaan al eerder weg.
[/quote1365424952]
hmm...
[youtube]MK-ZwRpQSwY[/youtube]

Tis jammer dat ik het niet meegemaakt heb.
Helaas kan ik verder niks bedenken.
Als iedereen nou netjes aan de regels zou houden was dit allemaal geeneens nodig geweest.
Helaas zijn er altijd mensen die er wel anders over denken...
 
[quote1365423744=Dragonshy]
Is het een idee om aan bijna einde van de meet ofzo een soortement van samenvatting te laten zien van alle foto's die iedereen gemaakt heeft?
En tijdens het kijken ervan gelijk wordt gekozen welke wel en niet gepubliceerd mogen worden?

Zo heb je de leuke dingen die gebeurt zijn die dag om op terug te kijken met iedereen die aanwezig is geweest. En je krijgt ook gelijk reacties op de foto's.
En gelijk weet je ook welke je op internet mag plaatsen met toestemming.

Het hoeft niet al te lang te duren natuurlijk. Gewoon vluchtig elke foto langsgaan je hoeft geen minuten bij 1 foto stil te staan :p
[/quote1365423744]

Een aardig idee, maar niet praktisch haalbaar. Als er meerdere mensen op de foto staan dan zal er per persoon bekeken moeten worden (door die persoon) of hij/zij wilt hebben dat de betreffende foto gepubliceerd mag worden. Dit kost al gauw een tot enkele minuten tijd.

Dit even los van het feit dat iedereen potentieel aanwezig moet zijn, goed beeld moet hebben van die foto's en alle foto's uberhaupt ter beschikking worden gesteld voor deze 'controle'.

Over de betreffende foto's van de OP, dat waren mijn foto's. Nu stonden er op de eerste foto alleen Palm, Hydra en Boem777 er dusdanig herkenbaar op dat je die personen wel moet kennen om te zien dat zij het daadwerkelijk zijn. Op de tweede foto staan er hoogstens twee of drie herkenbare mensen op, waarvan eentje zelfs poseert.

Vervolgens heb ik ze op mijn privé-Facebook geplaatst die verder helemaal dichtgetimmerd zit voor buitenstaanders, zonder mensen te taggen. Alleen vrienden van mij (ondertussen voor zo'n 80% bestaanden uit de Brony community, waarvan de meesten aanwezig waren op de meet) konden ze zien als ze toentertijd toevallig op Facebook waren, al dan wel of niet op de meet.

In tegenstelling tot dit forum en de gallery, welke (volgens mij beide) openbaar zijn voor ook niet-geregistreerde gebruikers. Dus men het gaat hebben over "minste schade" dan is dat zeker een compleet afgetimmerde Facebook zonder mensen taggen, in tegenstelling tot een openbaar forum welke niet alleen trolls/evildo-ers als gasten heeft, maar ook searchbots die de boel indexeren. Daarom heb ik de images ook uit de OP verwijderd. Verdere vragen en opmerkingen omtrent moderatie kunnen gemaild worden naar orga@bronies.nl.

Daarop had ik dus op eigen houtje besloten dat het naar mijns inziens geen kwaad kon als ik ze (tijdelijk) op mijn dichtgetimmerde privé-Facebook zet voor de mensen die niet aanwezig konden zijn bij de meet. Maar blijkbaar zijn er mensen die dit niet vonden kunnen.

De foto's zijn bij deze dus verwijderd. Ze staan nog wel ergens in de Facebook cache, maar dat is niet mijn probleem meer omdat ze niet meer toegankelijk zijn, tenzij mensen de link nog hebben. Gezien mensen mensen er problemen mee hebben dat ik de foto's ergens geupload heb, bied ik daarvoor dus mijn excuses aan en beroep ik mij op het feit dat ik ook maar eens mens ben. In ieder geval bedankt voor het erop wijzen.
 
Gewoon voortaan iedereen die op de foto staat een balkje geven over de ogen, met een beetje geluk kunnen we onszelf dan ook verkopen als een drugsdealer conventie.
 
Ik vind het nog steeds erg kwalijk dat de orga een loopje nemt met haar eigen regels aangezien die foto's volgens de regels niet gemaakt zouden mogen worden.
 
[quote1365427871=Locutus]
Ik vind het nog steeds erg kwalijk dat de orga een loopje nemt met haar eigen regels aangezien die foto's volgens de regels niet gemaakt zouden mogen worden.
[/quote1365427871]

Een orga die zich niet aan haar eigen regels houd krijgt op den duur autoritaire problemen. Het is nu alleen een beetje een storm in een glas water.

Goed Octavia heeft foto's gemaakt zonder toestemming, waar wel voornamelijk van mensen die waarschijnlijk al een keer toestemming hebben gegeven. Daarbij zijn ze op privé-facebook geplaatst en dus niet openbaar gemaakt. Door het op een openbaar forum te plaatsen doe je dat zelf overigens wel.

Nu vind ik privacy op facebook sowieso discutabel, privé of niet, maar dat doet nu even niet ter zake. Octavia heeft de foto's zelf geplaatst, dus niet namens de orga. Zelfs áls dat fout was geweest, kun je vervolgens niet de hele orga onbekwaam te verklaren.

Verder, foto's verbieden kan, maar het handhaven daarvoor is bijna niet te doen. Ik heb geholpen bij een bedrijfsconferentie met gevoelige informatie over aankomende projecten, er was een strikt beleid, bewaking en bij het maken van foto's was het direct een kick van het evenement. Binnen 10 minuten na de presentatie stonden foto's op internet en was er info gelekt...

Je kunt het ook andersom bekijken. Het is een openbaar evenement, waar je weet dat er foto's gemaakt kunnen worden, of het nou mag of niet. De orga kan het misschien beperken maar niet voorkomen. Daarbij, op elke con, elke fair worden foto's gemaakt. Wil je dat 100% absozekerwetenluut niet, kun je, niet rottig bedoeld, wellicht beter thuis blijven.

Of om op Sickpony's idee door te gaan, zelf een (pastelkleurige?) bivakmuts opzetten. Al betwijfel ik of je daarmee de trein tegenwoordig nog inkomt. :p
 
[quote1365428802=Moonlight]
[quote1365427871=Locutus]
Ik vind het nog steeds erg kwalijk dat de orga een loopje nemt met haar eigen regels aangezien die foto's volgens de regels niet gemaakt zouden mogen worden.
[/quote1365427871]

Een orga die zich niet aan haar eigen regels houd krijgt op den duur autoritaire problemen. Het is nu alleen een beetje een storm in een glas water.

Goed Octavia heeft foto's gemaakt zonder toestemming, waar wel voornamelijk van mensen die waarschijnlijk al een keer toestemming hebben gegeven. Daarbij zijn ze op privé-facebook geplaatst en dus niet openbaar gemaakt. Door het op een openbaar forum te plaatsen doe je dat zelf overigens wel.

Nu vind ik privacy op facebook sowieso discutabel, privé of niet, maar dat doet nu even niet ter zake. Octavia heeft de foto's zelf geplaatst, dus niet namens de orga. Zelfs áls dat fout was geweest, kun je vervolgens niet de hele orga onbekwaam te verklaren.

Verder, foto's verbieden kan, maar het handhaven daarvoor is bijna niet te doen. Ik heb geholpen bij een bedrijfsconferentie met gevoelige informatie over aankomende projecten, er was een strikt beleid, bewaking en bij het maken van foto's was het direct een kick van het evenement. Binnen 10 minuten na de presentatie stonden foto's op internet en was er info gelekt...

Je kunt het ook andersom bekijken. Het is een openbaar evenement, waar je weet dat er foto's gemaakt kunnen worden, of het nou mag of niet. De orga kan het misschien beperken maar niet voorkomen. Daarbij, op elke con, elke fair worden foto's gemaakt. Wil je dat 100% absozekerwetenluut niet, kun je, niet rottig bedoeld, wellicht beter thuis blijven.

Of om op Sickpony's idee door te gaan, zelf een (pastelkleurige?) bivakmuts opzetten. Al betwijfel ik of je daarmee de trein tegenwoordig nog inkomt. :p
[/quote1365428802]
Wat een redenering..Omdat mensen het toch wel doen moeten we het gewoon maar laten? Als je je best doet kan je dat tenminste nog zeggen. Maar dit is iets dat een lid van de orga gewoon gedaan heeft. Ook al is jouw redenering valide dan gaat dit niet om een random persoon, maar een orgalid. En dat is toch wel een heel andere discussie. DAT is de reden dat deze thread is gemaakt. Dat de orga zich niet aan hun EIGEN regels houden. Niet dat random dudes random foto's maken.

En dat facebook privé is? De redenering "alleen maar iedereen die op mijn facebook zit kan het zien". Dat maakt geen flikker uit als je zoveel man op facebook hebt.

Bovendien, van de orga kan je een mate van samenwerking verwachten en als 1 iemand als lid van de orga buiten de orga gaat opereren betekent dat het orga niet als 1 orgaan goed werkt. Dat maakt dus de hele orga als geheel onbekwaam maar niet de andere orgaleden als individu.
 
Back
Top