Feedback topic

Wolfeh

Well-Known Member
Gezien er de laatste tijd flink wat onenigheid is geweest(achter de schermen) over het geven en ontvangen van kritiek, stel ik bij deze een feedback topic voor. Omdat dit vooral over meets lijkt te gaan plaats ik het hier.
Het is de bedoeling dat mensen zo op een constructieve manier feedback kunnen geven zodat mensen zich ook niet zo snel aangevallen voelen. Dit is in iedereens voordeel omdat ENKEL mens goed reageert op agressieve kritiek. Of je nou orga bent of niet. Ook al heb je een punt, als dit slecht brengt wil niemand het horen.
Nou zijn er heel veel manieren om goed feedback te geven, dus bij deze stel ik gewoon wat basisregels op.

Nutteloze kritiek: "Dit is stom"
Nuttiger "Dit vind ik stom omdat..."
Het beste "Dit vind ik niet correct omdat.... en het zou beter kunnen door...."


Oftewel, gebruik niet te negatieve woorden, en geen dingen zoals "dit is" wanneer het eerder een mening is. Bovendien ben je veel constructiever bezig als je ook meewerkt aan het vinden van een oplossing.
Over het ontvangen van feedback kan je deze basisregels meenemen

Nutteloze reactie "Hou op met kritiek geven, je zit fout"
Nuttiger "Ik ben het niet eens met je feedback"
Het beste "Ik zie in waarom je hier feedback op geeft, en zal kijken of dit ook zo is"


Oftwel, doe je best eerst te kijken of diegene een punt heeft voordat je het afschuift als fout. Uiteraard kan je het ergens gewoon niet mee eens zijn zonder iemand gelijk af te stoten. Het beste blijft gewoon als je eerst kijkt naar het punt en dan pas je reactie formuleert.

Daarbij, let op drogredenen. Daar komt niets constructiefs uit. Vaak hebben mensen dit niet altijd door dus ik raad aan om https://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden te raadplegen als je denkt dat jijzelf of iemand anders fout zit. Doe deze meta-discussies echter via PM zodat deze thread geen discussie 101 wordt.

Als laatste wil ik nog zeggen dat ik dit geen orga vs leden discussie wil maken. De orga heeft geen controle over alles en iedereen, en als een specifiek persoon vervelend is is het beter deze aan te spreken dan alle verantwoordelijkheid bij de orga te leggen. Hou het alsjeblieft netjes en let op of je woorden niet negatiever zijn dan nodig is om je punt over te brengen.
Ik hoop erg dat hier iets constructiefs uit kan komen zodat dingen niet verder uit de hand lopen.

BELANGRIJK: Dit zijn regels BINNEN regels. Dit betekent dat de regels van het forum eerst gelden en dan pas de regels van deze thread.
 
Laat ik er zelf vanuit mijn warme bedje nog iets aan toevoegen.
Wil je iemand persoonlijk feedback geven en is het niet relevant voor de community in het algemeen, doe dit dan in PM. Persoonlijke meningsverschillen hoeven niet publiek geslecht te worden ;-)
 
De volgende keer is het misschien handig om een beamer op te hangen met daarop foto's van de geveilde producten. Zo is het mss duidelijker te zien. Ook een microfoon zou me handig lijken. ;)
 
Yay, het werkt. Dan zal ik ook maar mijn best doen het goede voorbeeld te geven.

Als ik nog mag bijdragen aan Tornado's suggestie: Als deze foto's van te voren op het forum worden geplaatst bij het aankondigen van de meet nemen(of sparen) misschien meer mensen geld. Dit hoeft ook niet per se bij de orga gelegd te worden, de artists zelf kunnen het ook onder aandacht brengen (misschien een standaard "dit ga ik op de veiling zetten" topic?).

Verder moet ik zeggen dat ik het erg jammer vond dat bij CAH(cards against humanity) zoveel mensen eromheen stonden en er doorheen praaten en letterlijk over iemand hingen die wel meedeed. Het was best gezellig dat mensen die niet meededen er gewoon bij kwamen zitten om te kijken. Maar een aantal mensen die meerdere keren werd gevraagd om stil te zijn deden dat gewoon niet. Daar staat uiteraard tegenover dat veel mensen na 1 keer uitleggen niet meer er doorheen praatten. Ik heb hier tot nog toe geen vriendelijke oplossing voor, dus als iemand dat wel weet: laat je horen.

Daarnaast is het misschien handig een soort deurhanger te maken voor de kamer waarin ponyhunt wordt gespeeld (als die er weer komt natuurlijk). Veel mensen (onder andere ik) kwamen zomaar de kamer binnen terwijl het spel druk bezig was. Met een simpele "bezet" deurhanger is dit denk ik wel opgelost. Dit wil ik best maken als niemand anders hier interesse voor heeft.

Misschien lag dit aan mij, maar het viel me op dat het programma moeilijk te vinden was. Alleen in het begin lagen ergens wat blaadjes. Misschien gewoon op bepaalde plaatsen het programma ophangen? Gewoon naast de plaatsen waar ook de regels hangen lijkt me voldoende. Zo creeër je bepaalde infohoekjes en dat lijkt mij best prettig (en lezen mensen ook sneller de regels ;) ).
 
Ik miste eigenlijk ook wel iets van tafels als ik eerlijk ben. Na een tijdje liep ik met wat andere te kaarten en dat was mss prettiger aan een tafel. Heb namelijk niet echt veel tafels gezien. (of ik ben blind)
 
[quote1366715034=TornadoTwist]
Ik miste eigenlijk ook wel iets van tafels als ik eerlijk ben. Na een tijdje liep ik met wat andere te kaarten en dat was mss prettiger aan een tafel. Heb namelijk niet echt veel tafels gezien. (of ik ben blind)
[/quote1366715034]
Waar precies? In de grotere ruimte of de kleine?
Volgens mij gingen deze keer de meeste tafels naar de opstelling van de orga trouwens. Maar die gingen ze volgens mij al anders doen de volgende meet. Dus bij deze dan: misschien wat meer tafels voor spelgelegenheden?
 
Dat is een beetje afhankelijk van de zaal of het mogelijk is of niet, ik vermoed dat het überhaupt vinden van een zaal voorlopig al uitdaging genoeg is en het aanwezige meubilair is ook afhankelijk van de zaal.
 
Ik vind dit topic een goed initiatief. Ben benieuwd wat er uit komt. Ik zal reageren (vanuit mezelf, niet namens de orga) op de punten die ik tot nu toe heb gezien.

@Tornadotwist:

Foto's op de beamer van veilingspullen zou inderdaad erg handig zijn. Echter vragen we altijd of mensen van te voren willen mailen wanneer ze iets mee gaan nemen voor de veiling maar van de ongeveer 15 mensen die items hebben meegenomen hebben er slechts een paar dit van tevoren gemaild. Dat maakt het denk ik lastig.
Als we er eventueel zoals Wolfeh voorstelt er de standaard van maken dat mensen dit op het forum kunnen posten, wie weet gebeurt het dan ook vaker.

Wat betreft de microfoon, dat punt staat genoteerd. We hadden jammerlijk te maken met een kapotte kabel waardoor de microfoon het alleen soms deed als je de kabel op de goede manier vasthield.

Aangaande die tafels, het klopt dat er daar inderdaad wat meer van hadden mogen zijn. De orga had er 3 in gebruik en 1 om de veilingspullen tentoon te stellen/te bewaren. Deze waren allemaal ook wel nodig. Voor de rest stonden er nog ongeveer zeven tafels in de grote zaal waarvan de meesten werden gebruikt door mensen die (achter hun laptop) aan het tekenen waren. Er stonden nog 1 a 2 tafels in de kleine kamers maar meer hadden we niet. Wat ik soms wel zag was een tafel waar maar 1 laptop op stond waar verder weinig mee gebeurde. Als iemand een tafel nodig heeft voor een hele groep valt het dan misschien met zo iemand te overleggen of hij/zij ergens anders met de laptop op schoot kan gaan zitten. Er was ook een tafel bij de beamer waar alleen maar een hele hoop apparatuur op gelegd was. Ik snap wel dat mensen hun tekentablet liever niet ergens in een tas op de grond laten slingeren maar misschien is het dan een idee om het af te geven aan de orga ter bewaring. Nu hield het volgens mij een tafel bezet waar weinig mee gedaan kon worden.

@Wolfeh:

We hadden 2 extra zalen naast de grote. Van tevoren is er aangekondigd wat de 'stiltezaal' is en wat de 'herriezaal' is. Dit houdt in dat in de stiltezaal plek ik voor spelletjes zoals weerwolven of andere groepsspelletjes en dat er in de herriezaal plek is voor Dance Dance Revolution, muziek maken en weet ik wat. Dat er mensen in de gang of in andere zijzaaltjes zijn geweest om een spel te spelen is technisch gezien helemaal niet de bedoeling aangezien we deze ruimtes helemaal niet huren. Wanneer mensen in de stiltezaal een spel gaan doen waarbij je dan geen luidruchtige mensen om je heen wilt hebben rennen kan je er wel iets van zeggen op basis van het feit dat het een stiltezaal is. Op andere plaatsen kan je er weinig van zeggen vrees ik, anders dan dat je het gewoon vriendelijk verzoekt.

Wat ik ook zag is dat op een gegeven moment de stiltezaal gebruikt werd om muziek in te maken omdat die zaal toch leeg stond op dat moment en in de herriezaal was op dat moment erg rumoerig omdat er mensen in een kring zaten te drinken en te praten. Hier is natuurlijk helemaal niks mis mee maar het geeft aan dat het lastig is om met beperkte ruimte iedereen een ideaal plekje te geven.

Bordjes op de deuren van de extra zalen hangen is inderdaad geen gek idee. Daar kan dan ook het verzoek om stilte op staan. Echter ben ik persoonlijk wel van mening dat ook mensen die niet deelnemen aan het spel alsnog welkom moeten zijn in de betreffende zaal. Als je een bordje met 'bezet' ophangt dan loop je misschien het risico dat het zaaltje bezet wordt gehouden door een klein groepje mensen en ook dat andere mensen zich niet meer welkom voelen om hun spel daar te spelen.

Wat betreft de programma's. Het was inderdaad de bedoeling dat deze her en der opgehangen zouden worden. Ik denk dat dit een miscommunicatie was. Ze zouden inderdaad gewoon naast de regels opgehangen worden maar ik vond na lang zoeken een heel stapeltje programma's ergens op een tafel waar ik ze totaal niet had verwacht. Tegen die tijd liep het programma al ten einde. Volgende keer kunnen we het misschien ook wel op het forum plaatsen voor de meet.
 
Goed dat je er als eerste bijzet als welke identiteit je reageert. Dat zet toch je bericht in een heel ander licht(niet per se positiever of negatiever) voor mij in ieder geval.

Ik wil trouwens best een veiling-thread aanmaken (speciaal voor de spullen die geveild gaan worden) maar ik weet niet hoe de orga dit graag zou hebben. Bovendien kan ik het zelf niet veroorloven dingen op de veiling te zetten en kan ik dus minder goed inschatten wat er zou moeten komen te staan.

Ook kon ik me niet meer herinneren of er nou weinig tafels waren of dat ze bezet waren. Maar het klinkt me niet gek in de oren dat het bezet werd gehouden door uitgestalde spullen. Dan kan je inderdaad nog zo veel tafels hebben maar hou je hetzelfde probleem. Ik denk ook niet dat dit punt bij de orga ligt maar meer bij het hebben van fatsoen van mensen. En inderdaad, netjes vragen is vaak gewoon een uitkomst.

Je hebt uiteraard wel een punt met het feit dat dingen als "bezet" te agressief kunnen overkomen. Enkel bordjes met de naam van de ruimte kan wat dat betreft natuurlijk ook voldoende zijn. Als je dan bijv een bord met 'stilteruimte' hebt hoef je er ook niet meer apart 'stilte' op te zetten. Gezien veel mensen later komen en de mededelingen missen kan dat voor die mensen al veel helpen.

Over het programma, ik heb even wat teruggebladerd naar vorige meets en zie dat het vaker is voorgekomen dat het programma pas op de meet bekend is. Misschien dat daar nog een diepere reden voor is?
 
Persoonlijk lijkt een volledig subforum onder 'Nederlandse Meets' voor de veiling mij geen slecht idee. Dan valt het echt niet meer over het hoofd te zien. Maar ik zal dit bespreken met de anderen.
Dan kunnen er namelijk meerdere topics komen per persoon die wat aanbied, per meet, zonder dat het enorme chaos wordt in het 'Nederlandse meets' gedeelte.

Aangaande die tafels, ik ben inderdaad van mening dat mensen dit zelf moeten proberen op te lossen. Stel dat ik als orga-lid tafel gebruik in de gaten moet gaan zitten houden dan zou dit nog al een afknapper voor me zijn. (lees: ik speel liever geen politie agentje)

Bordjes voor op de extra zalen zullen er dan volgende meet waarschijnlijk wel komen, als dat van toepassing is op die locatie.

Wat betreft het programma, er is niet echt een diepere reden voor het feit dat het programma niet op het forum gezet is de afgelopen paar keer, dit is volgens mij de eerste keer dat ik het noemde en de orga heeft het naar mijn weten niet eerder bedacht. Een bijkomstigheid is wel dat de afgelopen paar keer de paar dagen voor de meet er nog wijzigingen in aangebracht werden. Het had dan waarschijnlijk de woensdag voor de meet gepost kunnen worden.
 
Ik weet niet of het al besproken is in de organisatievergaderingen, maar de regel betreffende foto's maken is natuurlijk gedaan tegen media-aandacht, zoals Yocote in zijn mass pm aangaf. Is het dan niet een idee om de regel om te vormen naar"er worden geen foto's gemaakt zonder toestemming, maar de organisatie behoudt zich het recht om wél foto's te maken voor de bronies.nl gallery"?
Dan nog kan iemand later aangeven dat hij/zij specifieke foto's er niet op wil en kan het weer verwijderd worden zonodig, maar ik heb het idee dat het overgrote meerendeel juist wél de foto's van zichzelf terug wil kunnen zien. Just a thought ;-)
 
[quote1366978029=Guus]
Ik weet niet of het al besproken is in de organisatievergaderingen, maar de regel betreffende foto's maken is natuurlijk gedaan tegen media-aandacht, zoals Yocote in zijn mass pm aangaf. Is het dan niet een idee om de regel om te vormen naar"er worden geen foto's gemaakt zonder toestemming, maar de organisatie behoudt zich het recht om wél foto's te maken voor de bronies.nl gallery"?
Dan nog kan iemand later aangeven dat hij/zij specifieke foto's er niet op wil en kan het weer verwijderd worden zonodig, maar ik heb het idee dat het overgrote meerendeel juist wél de foto's van zichzelf terug wil kunnen zien. Just a thought ;-)
[/quote1366978029]

One step ahead of you maar bedankt voor de tip! :)
Nido en ik zijn al met een vernieuwde/aangepaste set regels bezig geweest en de regel over het fotograferen is inderdaad ook flink uitgebreid. Volgende week bespreken we ze met de hele orga en daarna zal het waarschijnlijk nog met een aantal andere mensen doorgenomen worden voor eventuele kritiekpuntjes. Daarna kunnen ze voor zo ver ik weet wel op het forum gegooid worden zodat mensen ook van te voren weten wat de regels zullen zijn op de meet.

Foto's konden altijd al op aanvraag uit de gallery weggehaald worden, al weet ik niet of dit ergens duidelijk op het forum staat. Ik heb dit ook al meerdere keren gedaan. Ook dit punt is zeer waarschijnlijk opgenomen in de nieuwe set regels.


@Tornado/Wolfeh: Tevens hebben we het veiling thread besproken in de vergadering en dit gaat er inderdaad komen. Als ik het goed heb begrepen zal er voor elke meet door de orga zo goed als mogelijk een thread bijgehouden worden van welke goedgekeurde* spullen er op de veiling komen, zo mogelijk met foto er bij.
*Ik zeg goedgekeurd omdat de orga bijvoorbeeld bepaalde officiële merch niet meer aanneemt omdat dit in het verleden soms niet gekocht werd en de veiling daarom erg langdradig werd.
 
Back
Top